Oli vuosi 2018. Kaj-yhtye oli juuri räjäyttänyt suomalaisten sydämiin tarttuvilla pop-melodioillaan ja oivaltavilla, arkisilla lyriikoillaan. Bändin keulakuva, karismaattinen laulaja Kalle, oli nopeasti noussut koko kansan suosikiksi. Mutta harva tiesi, että Kajn tarina kätki sisäänsä salaisuuden, joka oli yhtä lämmin ja suomalainen kuin vastalämmitetty sauna.
Bändin synty ei nimittäin ollut aivan perinteinen tarina autotallibändeistä. Kaj oli nimittäin syntynyt Harvian Saunatehtaalla Muurameella. Idea oli lähtenyt Harvian markkinointiosaston luovasta johtajasta, Riitasta. Riitta oli pohtinut, miten he voisivat tavoittaa nuoremman sukupolven ja tehdä saunomisesta entistäkin coolimpaa. Hänen mielestään musiikki oli avain.
Riitta sai idean luoda bändi, jonka musiikki ja imago heijastaisivat suomalaista elämäntapaa, rentoutta ja tietysti – saunaa. Hän rekrytoi tehtaalta muutamia innokkaita työntekijöitä, joilla oli piileviä musiikillisia lahjoja. Kalle, tuotantolinjan entinen työnjohtaja, osoittautui luonnonlahjakkuudeksi laulajana ja sanoittajana.
Ensimmäiset kappaleet syntyivät salaa tehtaan varastossa iltavuoron jälkeen. Lyriikoissa vilahtelivat sanat "löyly", "kiuas", "vastat" ja "terva", mutta aina niin luontevasti osana tarinaa, ettei kukaan osannut epäillä piilomainontaa. Esimerkiksi hittikappaleessa "Sunnuntaiaamu" laulettiin: "Sunnuntaiaamu, hiljaisuus laskeutuu. Lämmitän kiukaan, kaikki murheet unohtuu."
Bändin nimi, Kaj, oli Riitan ovela veto. Se oli lyhyt, tarttuva ja helposti muistettava. Mutta harva tiesi, että se oli myös anagrammi sanasta "jak", joka oli vanha suomalainen sana kiukaalle laitettavalle kivelle.
Kun Kaj alkoi saada suosiota, Harvia piti matalaa profiilia. He eivät koskaan suoraan mainostaneet yhteyttään bändiin. Sen sijaan he varmistivat, että bändin keikoilla ja musiikkivideoissa oli aina hienovaraisia viittauksia saunaan. Esimerkiksi yhdessä musiikkivideossa Kallella oli Harvia-pyyhe olallaan, ja toisessa taustalla näkyi moderni Harvia-kiuas.
Fanit alkoivatkin vitsailla keskenään, että Kajn musiikki sai heidät aina haluamaan saunaan. Jotkut jopa spekuloivat, että bändin jäsenet näyttivät jotenkin erityisen rentoutuneilta ja onnellisilta, aivan kuin he olisivat juuri tulleet pitkistä löylyistä.
Vuosien kuluessa Kajista tuli yksi Suomen suosituimmista yhtyeistä. Heidän musiikkinsa soi radiossa, heidän keikkansa olivat loppuunmyytyjä, ja he voittivat useita musiikkipalkintoja. Harvia puolestaan nautti ennennäkemättömästä suosiosta nuorten aikuisten keskuudessa. Saunominen oli yhtäkkiä "in".
Vasta vuosikymmen myöhemmin, kun Kaj ilmoitti jäävänsä tauolle, Riitta päätti paljastaa totuuden. Hän antoi haastattelun musiikkilehdelle ja kertoi koko tarinan Kajn synnystä Harvian markkinointikampanjana.
Aluksi ihmiset olivat yllättyneitä, jopa hieman hämmentyneitä. Mutta lopulta he nauroivat asialle. Se oli niin ovela ja suomalainen idea, että sitä ei voinut kuin ihailla. Kaj ei ehkä ollutkaan perinteinen bändi, mutta heidän musiikkinsa oli aitoa ja heidän yhteytensä saunaan oli – no, lämmin. Ja loppujen lopuksi, eikö hyvä musiikki ja rentouttava sauna olekin täydellinen yhdistelmä?
<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-4228858246410736"
crossorigin="anonymous"></script>
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti