maanantai 30. kesäkuuta 2025

Pizzeria Miran (Renas Tmi) Hakunilan kannattavuuden arviointi





Pizzeria Miran (Renas Tmi) Hakunilan kannattavuuden arviointi

Tiivistelmä

Tämä raportti tarjoaa kattavan arvion Pizzeria Miran (Renas Tmi) kannattavuudesta Hakunilassa. On ensisijaisen tärkeää huomata, että suoria taloudellisia tietoja, kuten tuloslaskelmia tai taseita, Renas Tmi:stä ei ollut saatavilla annetussa aineistossa. Tämän vuoksi arvio perustuu epäsuoriin indikaattoreihin, kuten liiketoiminnan toiminnallisiin tietoihin, asiakaspalautteeseen ja vertailevaan analyysiin Suomen ravintola-alan yleisiä kannattavuusmittareita vasten.

Analyysi osoittaa, että Pizzeria Miran on aktiivinen ja toimintakykyinen yritys, jolla on vakiintunut läsnäolo markkinoilla ja pääosin tyytyväinen asiakaskunta. Sen monikanavainen myyntistrategia ja kilpailukykyinen hinnoittelu viittaavat kykyyn ylläpitää toimintaansa. Kuitenkin, kun otetaan huomioon Suomen ravintola-alan haasteellinen toimintaympäristö, jota leimaavat nousevat raaka-ainekustannukset ja tiukka kilpailu, on todennäköistä, että Pizzeria Miran toimii vaatimattomilla, mahdollisesti ohuilla, voittomarginaaleilla. Tarkemman ja määrällisen kannattavuusarvion saamiseksi suositellaan yrityksen virallisten talouslukujen hankkimista ja syvällisempää analyysiä. Tämä lähestymistapa varmistaa, että kaikki johtopäätökset perustuvat mahdollisimman tarkkaan ja relevanttiin tietoon, välttäen virheellisiä päätelmiä, jotka voisivat syntyä väärin tunnistetuista yritystiedoista.

1. Johdanto: Pizzeria Miran (Renas Tmi) yleiskatsaus

Tässä osiossa luodaan perusta tarkasteltavan yrityksen identiteetille, varmistaen selkeyden ja välttäen sekaannuksia muiden tutkimusaineistossa mainittujen tahojen kanssa.

1.1 Virallinen tunnistus ja yritysrakenne

Pizzeria Miran toimii virallisella toiminimellä "Renas Tmi", jonka yritystunnus (Y-tunnus) on 1821182-6. Tämä tunnistus on johdonmukaisesti vahvistettu useissa lähteissä, kuten Foodorassa, Asiakastieto.fi:ssä ja yrityksen omilla verkkosivuilla. On ehdottoman tärkeää erottaa Renas Tmi muista tahoista, kuten "Gharib Group Oy" (Y-tunnus 3366408) ja "Nesrin Oy" , jotka ilmestyvät "Pizzeria Miran Hakunila" -hakutuloksissa, mutta eivät ole Miran Pizza Kebabia operoivia laillisia yksiköitä. Tämä huolellinen tunnistaminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä toisen yrityksen (kuten Gharib Group Oy:n talouslukujen ) virheellinen yhdistäminen johtaisi perustavanlaatuisesti virheelliseen ja epärelevanttiin kannattavuusarvioon. Liiketoimintatiedon analysoinnissa, erityisesti julkisesti saatavilla olevan mutta jäsentymättömän datan käsittelyssä, ensimmäinen kriittinen vaihe on aina yrityksen tarkan tunnistaminen. Jos tämä vaihe epäonnistuu, koko analyysi voi mennä pieleen ja johtaa vääriin johtopäätöksiin.  

1.2 Toimipaikka ja liiketoiminta-ala

Miran Pizza Kebabin ensisijainen toimipaikka on Laukkarinne 6, 01200 Vantaa, mikä vahvistaa sen sijainnin Hakunilassa, kuten käyttäjän kyselyssä mainitaan. Yritys on virallisesti luokiteltu "Ravintolat" (Toimiala 56101) -kategoriaan , mikä osoittaa sen pääasiallisen palvelutarjonnan.  

1.3 Palvelutarjonta ja asiakkaan saavutettavuus

Miran Pizza Kebab tarjoaa monipuolisen ruokalistan, joka sisältää laajan valikoiman pizzoja, kebabeja, burgereita, pihvejä ja salaatteja. Ruokalista on suunniteltu myös perheen pienimmille, mikä korostaa sen laajempaa vetovoimaa. Asiakaspalvelu on saatavilla useiden puhelinnumeroiden (09 876 6323, 050 599 0577) ja sähköpostiosoitteen (info@miranpizzakebab.fi) kautta, mikä osoittaa sitoutumista asiakaspalveluun.  

Taulukko 1: Pizzeria Miran (Renas Tmi) keskeiset tunnistus- ja toimintatiedot

Tieto

Kuvaus

Lähde

Virallinen nimi

Renas Tmi / Miran Pizza Kebab

 

Y-tunnus

1821182-6

 

Osoite

Laukkarinne 6, 01200 Vantaa

 

Pääasiallinen toimiala

Ravintolat (56101)

 

Puhelinnumerot

09 876 6323, 050 599 0577

 

Virallinen verkkosivusto

miranpizzakebab.fi

 

Tämä taulukko toimii raportin kohteen lopullisena viitepisteenä. Konsolidoimalla kaikki keskeiset tunnistus- ja perustoimintatiedot eri lähteistä, se tarjoaa välittömän ja yksiselitteisen selkeyden lukijalle. Liiketoiminnan sidosryhmälle tämä etukäteinen selkeys on välttämätöntä luottamuksen rakentamiseksi raportin perustaan ja varmistamaan, että kaikki myöhempi analyysi kohdistuu oikeaan tahoon.

2. Toiminnallinen jalanjälki ja markkinanäkyvyys

Tässä osiossa tarkastellaan, miten Pizzeria Miran toimii markkinoillaan, tutkien sen myyntikanavia, aukioloaikoja ja hinnoittelustrategioita.

2.1 Aukioloajat ja lounastarjoilu

Ravintola on auki laajoilla aukioloajoilla, tyypillisesti klo 10:00–22:00, ja kotiinkuljetus on saatavilla klo 21:20 asti. Tämä laaja aikaväli viittaa strategiaan tavoitella sekä lounas- että illallisasiakkaita. Arkisin tarjolla on erillinen lounasmenu klo 10:30–14:30 , mikä osoittaa pyrkimyksen houkutella päiväsaikaan asiakkaita, mikä on yleinen tulovirta pizzerioille.  

2.2 Monikanavainen myynti ja digitaalinen läsnäolo

Pizzeria Miran hyödyntää aktiivisesti suuria kolmannen osapuolen ruoankuljetusalustoja, kuten Foodoraa ja Woltia. Tämä laajentaa sen markkina-aluetta merkittävästi perinteisten käyntiasiakkaiden ulkopuolelle. Tämä monikanavainen lähestymistapa on ratkaiseva mukautuminen nykyaikaiseen kuluttajakäyttäytymiseen ja laajentaa merkittävästi Pizzeria Miranin asiakaskuntaa ja tulopotentiaalia.  

Yrityksellä on myös oma verkkokauppa (miranpizzakebab.fi) , jossa on online-tilausjärjestelmä ja alennuskuponkeja (esim. "kesa2025", voimassa 1. kesäkuuta – 1. heinäkuuta 2025). Oman verkkokaupan ylläpito alennuskoodeilla viittaa strategiseen pyrkimykseen ohjata suoria tilauksia. Suorat tilaukset aiheuttavat tyypillisesti alhaisempia provisiomaksuja verrattuna kolmannen osapuolen alustoihin, mikä voi parantaa bruttokateprosentteja tilausta kohti. Tämä kahden kanavan strategia osoittaa hienostunutta ymmärrystä markkinoiden tavoittamisesta ja kustannusten optimoinnista. Monipuolinen myyntikanavastrategia on vahva osoitus yrityksen sopeutumiskyvystä ja kestävyydestä kilpaillulla ravintola-alalla. Se viittaa siihen, että Pizzeria Miran pyrkii aktiivisesti maksimoimaan tulovirtojaan samalla kun se hallitsee kolmannen osapuolen alustamaksujen vaikutusta, jotka voivat merkittävästi heikentää pienten yritysten kannattavuutta.  

2.3 Ruokalistan monipuolisuus ja hinnoittelustrategia

Ruokalista on kattava, ja siinä on laaja valikoima pizzavaihtoehtoja, kebabeja ja muita ruokia. Tämä monipuolisuus vastaa erilaisiin maku- ja mieltymyksiin. Hinnoittelu vaikuttaa kilpailukykyiseltä, sillä normaalikokoiset pizzat alkavat noin 12,70–14,50 eurosta ja perhe-/pannupizzat vaihtelevat 22,00–25,90 eurosta. Foodora kuvailee hintaluokkaa "Kohtuulliseksi hintaluokaksi. €€.".  

2.4 Toimitusketjun tiedot (lihan alkuperämaan ristiriita)

Yksi aineiston kohta ilmoittaa, että kaikki ravintolassa käytetty liha on kotimaista. Toinen Foodoran aineiston kohta kuitenkin ilmoittaa, että naudan- ja sianlihan alkuperä on "Useat EU- ja muut kuin EU-maat". Tämä esittää suoran ristiriidan keskeisten raaka-aineiden alkuperästä. Tämä ristiriita lihan alkuperämaata koskevissa tiedoissa on merkittävä huolenaihe. Jos liha todella hankitaan kansainvälisesti, sen väittäminen "kotimaiseksi" julkisella alustalla, kuten Woltissa, voi kuluttajien mielestä olla harhaanjohtavaa. Toisaalta, jos se on aidosti kotimaista, Foodoran tiedot ovat vanhentuneita tai virheellisiä. Joka tapauksessa tämä epäjohdonmukaisuus voi heikentää kuluttajien luottamusta, erityisesti kun otetaan huomioon kuluttajien kasvava tietoisuus ja mieltymys paikallisesti hankittuihin raaka-aineisiin. Avoimuus hankinnassa ja markkinointiväitteiden tarkkuus ovat yhä tärkeämpiä asiakasuskollisuuden ja brändin maineen ylläpitämisessä elintarviketeollisuudessa. Eroavaisuudet, jopa pienet, voivat johtaa negatiivisiin mielikuviin, jotka vaikuttavat asiakaspysyvyyteen ja mahdollisesti tulevaan myyntiin, mikä puolestaan vaikuttaa epäsuorasti pitkän aikavälin kannattavuuteen. Tämä viittaa tarpeeseen sisäiselle yhdenmukaisuudelle markkinointiviestinnässä ja toimitusketjun tiedonkulussa.  

3. Asiakkaan käsitys ja palvelun laatu

Tässä osiossa analysoidaan asiakaspalautetta ravintolan maineen ja sen potentiaalisen vaikutuksen liiketoiminnan elinkelpoisuuteen ymmärtämiseksi.

3.1 Online-arvostelujen yhteenvedot

Foodorassa Miran Pizza Kebabilla on kunnioitettava keskiarvo 4,3 viidestä yli 100 arvostelun perusteella. Tämä osoittaa yleisesti positiivista asiakaskokemusta vilkkaasti liikennöidyllä toimitusalustalla.  

3.2 Erityiset asiakasarvostelut ja palaute

Vanhemmat Eat.fi-arvostelut antavat ristiriitaisen kuvan. Elokuulta 2020 peräisin oleva arvostelu mainitsee pizzan olevan "halpa" (Hinta: 7€). Kriittisempi, joskin päiväämätön, arvostelu Eat.fi:ssä toteaa: "Haksissa on paljon parempiakin paikkoja. Tosiaan kun rahaa ei oo kun 6e niin melkein uskaltaa käydäkkin. Ruuat ei mitään parhaita (kuulemma kebut ym. tehdään mikrossa) mutta jos laittais euron tai 2 lisää jossai eri paikassa niin saisi paljon parempaakin.". Tämä arvostelu viittaa siihen, että ruoan laatu, erityisesti kebabien osalta, saattaa olla heikompi (väitetysti mikrossa valmistettuja) ja että hieman korkeammalla hinnalla saisi paljon parempaa muualta.  

3.3 Yleinen asiakastunnelma

Viimeisimmät ja runsaimmat arvostelut (Foodora) viittaavat yleisesti tyydyttävään kokemukseen suurimmalle osalle asiakkaista. Kuitenkin vanhempi, kriittisempi palaute (Eat.fi) herättää kysymyksiä laadun johdonmukaisuudesta tai koetusta arvosta, erityisesti jos asiakkaat etsivät laadukkaampaa kokemusta marginaalisella hinnankorotuksella. Foodoran "kohtuullinen hintaluokka" -merkintä tukee asemoitumista hinta-laatusuhteeltaan hyvänä vaihtoehtona.  

Foodoran 4,3/5 arvosana on vahva positiivinen osoitus, joka viittaa siihen, että suurimmalle osalle viimeaikaisista asiakkaista hinta-laatusuhde on tyydyttävä. Kuitenkin kriittinen Eat.fi-arvostelu korostaa mahdollista kompromissia hinnan ja koetun laadun välillä ("ruuat ei mitään parhaita", "kebabs ym. tehdään mikrossa"). Vaikka kilpailukykyinen hinnoittelu ("kohtuullinen hintaluokka" ) voi lisätä myyntimääriä, jos se jatkuvasti tapahtuu laadun kustannuksella, se voi johtaa asiakaskatoon tai rajoittaa mahdollisuuksia nostaa hintoja tulevaisuudessa, mikä puolestaan rajoittaa potentiaalisia voittomarginaaleja. Liiketoiminnalle, kuten Pizzeria Miranille, kannattavuuden ylläpitäminen tarkoittaa paitsi asiakkaiden houkuttelemista myös heidän pitämistään. Tämä vaatii herkkää tasapainoa kilpailukykyisen hinnoittelun (volyymin varmistamiseksi) ja johdonmukaisen laadun (asiakastyytyväisyyden ja uskollisuuden varmistamiseksi) välillä. Jatkuvat laatuongelmat, vaikka ne olisivatkin vanhempia, voivat heikentää pitkän aikavälin brändin arvoa ja rajoittaa hinnoitteluvoimaa.  

Online-arvosteluilla on dynaaminen vaikutus yrityksen maineeseen ja myyntiin. Ero yleisesti positiivisten Foodora-arvostelujen ja kriittisempien Eat.fi-arvostelujen välillä voi johtua useista tekijöistä: eri asiakasdemografiasta kullakin alustalla, ruoan laadun tai palvelun paranemisesta ajan myötä, tai yksinkertaisesti Foodoran positiivisten arvostelujen suuremmasta määrästä, joka ylittää vanhemmat negatiiviset. Joka tapauksessa online-arvostelut ovat ensisijainen uusien asiakkaiden hankinnan ja toistuvien ostojen veturi digitaalisella aikakaudella. Vahva arvosana suositulla alustalla, kuten Foodorassa, edistää suoraan näkyvyyttä ja tilausmäärää, mikä on perustavanlaatuinen osa tulojen generointia ja siten kannattavuutta. Aktiivinen online-maineen hallinta, mukaan lukien palautteeseen vastaaminen ja johdonmukaisesti positiivisen asiakaskokemuksen tarjoaminen, on ratkaisevan tärkeää liiketoiminnan terveyden kannalta. Pienyritykselle suusanallinen markkinointi ja online-arvostelut ovat tehokkaita markkinointityökaluja, jotka vaikuttavat suoraan myyntiin ja siten kannattavuuteen.

Taulukko 2: Pizzeria Miranin online-asiakasarvostelujen yhteenveto

Alusta

Keskiarvo

Arvostelujen määrä

Keskeiset positiiviset teemat

Keskeiset negatiiviset teemat

Foodora

4.3/5

100+

Kohtuullinen hintaluokka, suosittu

Ei mainittu aineistossa

Eat.fi

Vaihtelee

4 (vanhemmat)

Halpa hinta (7€ lounas)

Ruoan laatu (väitetyt mikrokebabit), parempaa saatavilla pienellä lisähinnalla

Tämä taulukko tarjoaa nopean ja helposti sulatettavan yhteenvedon Pizzeria Miranin online-maineesta. Asiakkaiden käsitys on elintärkeä laadullinen indikaattori yrityksen markkina-hyväksynnästä ja sen potentiaalista kestävään tulovirtaan. Positiiviset arvostelut edistävät asiakashankintaa ja -pysyvyyttä, vaikuttaen suoraan myyntivolyymiin. Vertailu eri alustojen palautteen välillä korostaa sekä vahvuuksia että mahdollisia heikkouksia, tarjoten vivahteikkaan näkemyksen asiakastyytyväisyydestä, joka täydentää puhtaasti taloudellisia mittareita. Se auttaa päättelemään asiakaskunnan "terveyden", joka on taloudellisen suorituskyvyn edellytys.

4. Suomen ravintola-alan kannattavuusnäkymät

Tässä osiossa annetaan olennainen konteksti kuvaamalla Suomen ravintola-alan yleistä taloudellista ja toiminnallista ympäristöä, korostaen haasteita ja tyypillisiä kannattavuusvertailukohtia.

4.1 Yleiset alan haasteet

Suomen ravintola-ala kohtaa merkittäviä vastatuulia, mukaan lukien raaka-ainekustannusten jyrkkä nousu, joka kasvoi lähes 22 % syyskuun 2021 ja syyskuun 2022 välillä. Myös matkailun väheneminen (yli kolmanneksen lasku) vaikuttaa negatiivisesti alaan, erityisesti matkailusta riippuvaisiin yrityksiin. Vaikka ravintolapalveluiden liikevaihto kasvoi 16,5 % vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2019, myynnin määrä kasvoi vain 0,6 %. Tämä osoittaa, että liikevaihdon kasvu johtuu suurelta osin hinnankorotuksista nousevien kustannusten kattamiseksi, eikä lisääntyneestä asiakaskysynnästä tai volyymista.  

4.2 Markkinoiden kahtiajakautuminen: suuret ketjut vs. pienyritykset

Suuret ravintolakonsernit, kuten S-ryhmä ja NoHo, osoittavat vahvaa taloudellista suorituskykyä ja merkittävää kasvua. S-ryhmän matkailu- ja ravintola-alan liikevaihto oli 814 miljoonaa euroa vuonna 2023, ja kasvu oli 86 miljoonaa euroa vuodesta 2022. NoHo ennusti 430 miljoonan euron liikevaihtoa ja 40 miljoonan euron voittoa kuluvalle vuodelle. Sen sijaan "muu toimiala taistelee kannattavuuden rajoilla". Tämä viittaa haastavaan ympäristöön pienemmille, itsenäisille toimijoille.  

Raaka-ainekustannusten jyrkkä nousu vaikuttaa suoraan myytyjen tuotteiden kustannuksiin, mikä on suuri osa ravintolan menoista. Kun tämä yhdistetään pysähtyneeseen myyntivolyymiin , yritykset joutuvat nostamaan hintoja ylläpitääkseen liikevaihtoa, mutta tämä voi karkottaa hintaherkkiä asiakkaita. Lausunto, jonka mukaan "muu toimiala kamppailee kannattavuuden rajoilla" , viittaa suoraan siihen, että Pizzeria Miranin kaltaiset pienet, itsenäiset pizzeriat toimivat ympäristössä, jossa merkittävien voittomarginaalien saavuttaminen on äärimmäisen vaikeaa. Pizzeria Alanya Oy:n esimerkki (0,9 %:n liikevoittomarginaali ) osoittaa konkreettisesti, kuinka ohuita nämä marginaalit voivat olla. Pizzeria Miran toimii erityisen haastavassa Suomen ravintolamarkkinoiden segmentissä. Sen kyky tuottaa voittoa on vakavasti rajoitettu ulkoisten taloudellisten tekijöiden ja suurten, tehokkaampien toimijoiden välisen kovan kilpailun vuoksi. Tämä tarkoittaa, että vaikka se olisi elinkelpoinen, sen kannattavuus on todennäköisesti parhaimmillaankin vaatimaton, vaatien erittäin tiukkaa kustannusten hallintaa ja tehokasta toimintaa.  

4.3 Pizzerioiden/ravintoloiden kannattavuusvertailukohdat

  • Pizzeria Alanya Oy (pienempi pizzeriaesimerkki): Vuonna 2023 tämän yrityksen liikevaihto oli 113 000 euroa, voitto 1 000 euroa ja liikevoittoprosentti 0,9 %. Tämä kuvaa pienten pizzerioiden tyypillisiä erittäin ohuita marginaaleja.  

  • Restaurant Aamaa Oy (suurempi, korkeasti menestyvä esimerkki): Tämä nepalilaisia ravintoloita operoiva yritys saavutti noin 1,2 miljoonan euron vuotuisen liikevaihdon vuosina 2015–2018, ja sen liikevoittoprosentit vaihtelivat poikkeuksellisen korkeasti 17–24 %. Tämä on nimenomaisesti mainittu "epätyypilliseksi" alalle.  

4.4 Pienten ravintoloiden kannattavuuden keskeiset ajurit

Menestys ravintola-alalla, erityisesti pienempien toimijoiden osalta, riippuu tehokkaasta kustannusten hallinnasta, syvällisestä ymmärryksestä liiketoiminnan kustannusrakenteesta ja myyntikatteen optimoinnista. Muita kriittisiä tekijöitä ovat strateginen sijainnin valinta, ainutlaatuisen ja mieleenpainuvan konseptin kehittäminen, tehokkaat hankinnat, tehokas markkinointi, laadukas asiakaspalvelu ja henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen.  

Kun otetaan huomioon haastavat markkinaolosuhteet ja ohuet marginaalit, pelkkä toiminnassa oleminen ei riitä pitkän aikavälin kannattavuuteen. Aineisto korostaa sellaisia tekijöitä kuin "tehokas kustannusten hallinta", "myyntikatteen optimointi", "hyvät hankinnat" ja "menestyvä konsepti". Tämä viittaa siihen, että Pizzeria Miranin on menestyttävä näillä alueilla erottuakseen ja varmistaakseen taloudellisen terveyden. Sen nykyinen kilpailukykyinen hinnoittelustrategia tarkoittaa, että se todennäköisesti luottaa suureen volyymiin, mikä edellyttää entisestään tehokkaita toimintoja marginaalien ylläpitämiseksi. Pienten yritysten kannalta vaikealla toimialalla kannattavuus ei niinkään liity markkinoiden kasvuun, vaan pikemminkin sisäiseen tehokkuuteen ja strategiseen asemoitumiseen. Pizzeria Miranin kestävyys riippuu sen kyvystä hallita hankintakustannuksiaan, optimoida hinnoitteluaan kattamaan nämä kustannukset pysyen samalla kilpailukykyisenä ja tarjoamaan johdonmukaisen asiakaskokemuksen, joka luo uskollisuutta ruuhkaisilla markkinoilla.  

Taulukko 3: Valittuja Suomen pizzeria-/ravintola-alan kannattavuusvertailukohtia

Yrityksen nimi

Y-tunnus

Vuosi

Liikevaihto (€)

Liiketulos (€)

Liikevoittoprosentti (%)

Pizzeria Alanya Oy

3366407-3

2023

113 000

1 000

0,9

Restaurant Aamaa Oy

Ei saatavilla

2015-2018

~1 200 000

Vaihtelee

17-24

Tämä taulukko on välttämätön, koska suoria taloudellisia tietoja Renas Tmi:stä ei ole saatavilla. Esittämällä konkreettisia esimerkkejä muista suomalaisista pizzerioista/ravintoloista se tarjoaa ratkaisevan vertailukontekstin. Selkeä kontrasti Pizzeria Alanya Oy:n äärimmäisen ohuen 0,9 %:n liikevoittomarginaalin ja Restaurant Aamaa Oy:n poikkeuksellisen korkeiden 17–24 %:n marginaalien välillä havainnollistaa alan laajan kannattavuuskirjon. Tämä mahdollistaa tietoon perustuvan, laadullisen arvion siitä, missä Pizzeria Miran todennäköisesti sijaitsee, ottaen huomioon sen todennäköisen koon ja toimintamallin, mikä tekee kannattavuusarviosta paremmin alan todellisuuteen perustuvan.  

5. Pizzeria Miranin kannattavuuden arviointi (saatavilla olevien tietojen perusteella)

Tässä osiossa yhdistetään kaikki kerätyt tiedot Pizzeria Miranin todennäköisen kannattavuuden päättelemiseksi, tunnustaen selkeästi tietojen saatavuuden asettamat rajoitukset.

5.1 Tietojen rajoitus: Suorien tilinpäätösten puuttuminen

On ensiarvoisen tärkeää toistaa, että annetut aineistot eivät sisällä suoria tilinpäätöksiä (esim. tuloslaskelmia, taseita) Renas Tmi:stä (Miran Pizza Kebab). Siksi sen kannattavuuden tarkka, määrällinen arviointi (esim. tarkka nettotulos, liikevoittomarginaali) ei ole mahdollista.  

5.2 Toiminnallisen elinkelpoisuuden ja potentiaalisen kannattavuuden epäsuorat indikaattorit

  • Aktiivinen ja jatkuva toiminta: Pizzeria Miranin jatkuva toiminta, josta todisteena on sen aktiivinen online-läsnäolo (verkkosivusto, Foodora-, Wolt-listaukset) ja lukuisat asiakasarvostelut (yli 100 Foodorassa), viittaa vahvasti siihen, että se on toimiva yritys ja on ollut toiminnassa huomattavan ajan. Yritys, joka ei ole elinkelpoinen, yleensä lopettaa toimintansa.  

  • Vahva markkinanäkyvyys ja myyntikanavat: Useiden myyntikanavien, mukaan lukien oman verkkosivuston tarjouskampanjoineen ja suurten toimitusalustojen, hyödyntäminen osoittaa ennakoivaa lähestymistapaa tulojen generointiin ja markkinoiden tunkeutumiseen. Tämä monipuolistaminen auttaa tavoittamaan laajemman asiakaskunnan ja mahdollisesti vakauttamaan tulovirtoja.  

  • Yleisesti positiivinen asiakastyytyväisyys: Foodoran 4,3/5 arvosana on vahva osoitus asiakastyytyväisyydestä laajalti käytetyllä alustalla. Vaikka vanhempia, kriittisiä arvosteluja on olemassa , vallitseva positiivinen mielipide viittaa siihen, että yritys täyttää suurimmaksi osaksi asiakkaiden odotukset, mikä on ratkaisevan tärkeää toistuvan liiketoiminnan ja uusien asiakkaiden hankinnan kannalta.  

  • Kilpailukykyinen hinnoittelustrategia: Pizzeria Miranin hinnoittelu, jota kuvataan "kohtuulliseksi hintaluokaksi" , viittaa arvoon keskittyvään strategiaan. Tämä lähestymistapa voi lisätä myyntivolyymia, mikä on olennaista yrityksille, jotka toimivat mahdollisesti ohuemmilla marginaaleilla kilpailluilla markkinoilla.  

5.3 Päätelty kannattavuustaso

Ottaen huomioon pienten, itsenäisten ravintoloiden haastavan toimintaympäristön Suomessa, jolle on ominaista nousevat kustannukset ja kova kilpailu , on erittäin todennäköistä, että Pizzeria Miran toimii  

vaatimattomilla, todennäköisesti ohuilla, voittomarginaaleilla. On epätodennäköistä, että se saavuttaisi poikkeuksellisen korkeita marginaaleja, joita nähdään suurissa, vakiintuneissa ravintolaketjuissa (17–24 % Restaurant Aamaa Oy:llä ). Sen sijaan sen kannattavuus muistuttaa todennäköisemmin muiden pienten pizzerioiden, kuten Pizzeria Alanya Oy:n, kannattavuutta, joka ilmoitti erittäin ohuen 0,9 %:n liikevoittomarginaalin.  

Ydinkysymys on, onko yritys kannattava. Ilman taloudellisia tietoja tarkkaa "kyllä" tai "ei" vastausta konkreettisilla luvuilla on mahdotonta antaa. Kuitenkin jatkuva toiminta (online-läsnäolo, toimitusalustat, asiakasarvostelut) ajan mittaan viittaa siihen, että yritys on elinkelpoinen – se ei ole epäonnistumassa tai lopettamassa toimintaansa. Kun tämä kuitenkin asetetaan kontekstiin alan tietojen kanssa, jotka osoittavat pienten toimijoiden "kamppailevan kannattavuuden rajoilla" ja esimerkinomaisesti 0,9 %:n liikevoittomarginaalin vertailukelpoiselle pizzerialle , käy selväksi, että elinkelpoisuus ei välttämättä tarkoita korkeaa kannattavuutta. Se tarkoittaa todennäköisesti kustannusten kattamista ja toiminnan ylläpitämistä, ehkä tarjoten vaatimattoman tulon omistajalle. Pienille yrityksille erittäin kilpailluilla ja kustannusherkillä toimialoilla, kuten ravintola-alalla, "kannattavan" määritelmä usein siirtyy merkittävien tuottojen tuottamisesta pelkästään toiminnan ylläpitämiseen, kustannusten kattamiseen ja toimeentulon tarjoamiseen. Tämä arvio korostaa, että Pizzeria Miran kuuluu todennäköisesti jälkimmäiseen kategoriaan pikemminkin kuin korkean kasvun ja korkean voiton hankkeeseen.  

Aktiivisen toiminnan, monikanavaisen myyntistrategian ja yleisesti positiivisen asiakaspalautteen yhdistelmä viittaa siihen, että Pizzeria Miran on elinkelpoinen ja todennäköisesti tuottaa riittävästi tuloja kattamaan toimintakustannuksensa, vaikkakin rajallisella ylijäämällä. Sen jatkuva olemassaolo ja aktiivisuus suosituilla alustoilla osoittavat, ettei se toimi merkittävällä tappiolla, joka pakottaisi sen sulkemaan ovensa. Huolimatta merkittävistä alan haasteista (nousevat kustannukset, pysähtynyt volyymikasvu), Pizzeria Miranin jatkuva toiminta ja sen kyky ylläpitää vahvaa Foodora-arvosanaa (4,3/5) viittaavat tiettyyn toiminnalliseen joustavuuteen. Tämä osoittaa tehokasta päivittäistä johtamista, mukaan lukien kustannusten hallintaa (vaikka sitä ei olekaan yksityiskohtaisesti kuvattu) ja riittävän johdonmukaisen tuotteen ja palvelun tarjoamista asiakkaiden pitämiseksi. Monikanavainen strategia lisää tätä joustavuutta monipuolistamalla tulolähteitä. Se, että Pizzeria Miran on edelleen aktiivinen ja hyvin arvosteltu vaikeilla markkinoilla, viittaa siihen, että se on löytänyt tavan olla kestävä, vaikka sen taloudellinen tuotto olisi vaatimaton. Tämä joustavuus on kriittinen indikaattori pitkän aikavälin potentiaalista, sillä se osoittaa yrityksen kyvyn sopeutua ja selviytyä epäsuotuisissa olosuhteissa, mikä on eräänlainen "kannattavuus" kestävyyden näkökulmasta.

6. Johtopäätös ja suositukset jatkoanalyysiin

Tämä päätösosa tiivistää raportin havainnot ja esittää tarvittavat toimenpiteet Pizzeria Miranin kannattavuuden tarkempaa ja määrällisempää arviointia varten.

6.1 Yhteenveto havainnoista

Saatavilla olevien epäsuorien indikaattoreiden perusteella Pizzeria Miran (Renas Tmi) Hakunilassa vaikuttaa olevan aktiivisesti toimiva ja elinkelpoinen yritys. Sen vahva online-läsnäolo, monikanavainen myyntistrategia ja yleisesti positiiviset asiakasarvostelut suurilla toimitusalustoilla (Foodora) viittaavat toimivaan liiketoimintaan, joka menestyksekkäästi houkuttelee ja palvelee asiakkaita.

Kuitenkin, koska Renas Tmi:n suoria tilinpäätöksiä ei ole saatavilla annetussa aineistossa, sen kannattavuuden tarkka, määrällinen arviointi ei ole mahdollista. Johtopäätöksenä Suomen ravintola-alan haastavasta toimintaympäristöstä, jolle on ominaista nousevat raaka-ainekustannukset ja tiukat marginaalit pienemmille toimijoille, on erittäin todennäköistä, että Pizzeria Miran toimii vaatimattomilla, todennäköisesti ohuilla, voittomarginaaleilla, mikä on yhdenmukaista muiden markkinoilla toimivien pienten, itsenäisten pizzerioiden kanssa.

6.2 Nykyisen arvion rajoitukset

Tämän raportin ensisijainen rajoitus on kannattavuusarvion päättelyperusteisuus, mikä johtuu Renas Tmi:n virallisten tilinpäätösten (esim. tuloslaskelma, tase, kassavirtalaskelma) puuttumisesta. Ilman näitä keskeisiä asiakirjoja tarkat laskelmat liikevaihdosta, myytyjen tuotteiden kustannuksista, toimintakuluista ja nettotuloksesta ovat mahdottomia.

6.3 Suositukset lopulliseen kannattavuusanalyysiin

6.3.1 Virallisten tilinpäätösten hankkiminen: Kriittisin seuraava vaihe on hankkia Renas Tmi:n (Y-tunnus 1821182-6) viralliset tilinpäätökset viimeiseltä 3–5 tilikaudelta. Nämä tiedot, jotka ovat tyypillisesti saatavilla virallisista yritysrekistereistä (esim. Suomen Asiakastieto Oy:ltä, jos täysi raportti ostetaan, tai suoraan yritykseltä), mahdollistaisivat määrällisen analyysin seuraavista:

  • Liikevaihdon kehitys: Myynnin kasvun tai laskun arvioimiseksi.

  • Kustannusrakenne: Raaka-aineiden, työvoiman, vuokran ja muiden toimintakulujen osuuden ymmärtämiseksi.

  • Bruttokate- ja liikevoittomarginaalit: Suoraan vertailuun alan vertailukohtiin ja toiminnan tehokkuuden arviointiin.

  • Nettotulos: Lopullisen taloudellisen tuloksen määrittämiseksi. Ensisijainen ja merkittävin puute nykyisessä arviossa on Renas Tmi:n tilinpäätösten puuttuminen. Siksi ensimmäinen suositus on yksiselitteisesti hankkia nämä tiedot. Kaikki muut syvemmät analyyttiset vaiheet (kustannusrakenne, markkina-analyysi) ovat riippuvaisia tämän perustavanlaatuisen määrällisen tiedon olemassaolosta, sillä se tarjoaa tarvittavan kontekstin ja datapisteet mielekkääseen tulkintaan. Ilman sitä kaikki jatkoanalyysi jää suurelta osin spekulatiiviseksi.

6.3.2 Yksityiskohtaisen kustannusrakenneanalyysin suorittaminen: Kun tilinpäätökset ovat saatavilla, syvempi tarkastelu tiettyihin kustannusluokkiin (esim. ruokakustannukset, työvoimakustannukset, vuokra, markkinointikulut) olisi hyödyllistä. Tämä tunnistaisi tehokkuusalueita, mahdollisia kustannusylityksiä tai optimointimahdollisuuksia, jotka vaikuttavat suoraan kannattavuuteen.

6.3.3 Paikallisen markkina- ja kilpailuanalyysin suorittaminen: Hakunilan alueen tarkempi analyysi tarjoaisi arvokasta kontekstia. Tämän tulisi sisältää:

  • Suorien ja epäsuorien kilpailijoiden tunnistaminen.

  • Paikallisten väestökehityksen ja ostovoiman arviointi.

  • Paikallisen pizzan/kebabin kysynnän ja hinnoitteluherkkyyden ymmärtäminen.

  • Pizzeria Miranin kilpailuaseman arviointi tällä tietyllä mikromarkkinalla.

6.3.4 Syvällinen asiakaspalautteen tarkastelu: Vaikka nykyiset arvosanat ovat positiivisia, yksityiskohtaisempi laadullinen analyysi asiakasarvosteluista (jos tarkempia tietoja tai suoria palautekanavia on saatavilla) voisi paljastaa tiettyjä vahvuuksia hyödynnettäväksi ja heikkouksia korjattavaksi, mikä vaikuttaisi tulevaan markkinointiin ja toiminnan parannuksiin.

6.3.5 Toiminnan tehokkuuden tarkastelu: Taloudellisten lukujen lisäksi sisäisten toimintaprosessien – kuten varastonhallinnan, keittiön tehokkuuden, henkilöstön aikataulutuksen ja hankintakäytäntöjen – arviointi voisi paljastaa alueita tuottavuuden parantamiseksi ja hukkaa vähentämiseksi, mikä parantaisi suoraan kannattavuutta.

Vaikka alkuperäinen kysymys keskittyy "kannattavuuteen", todella kattava ymmärrys yrityksen terveydestä ulottuu pelkän nettotuloksen ulkopuolelle. Suositukset yksityiskohtaiseen kustannusanalyysiin, markkina-analyysiin, asiakaspalautteeseen ja toiminnan tehokkuuteen (6.3.2–6.3.5) osoittavat tämän kokonaisvaltaisen näkökulman. Kannattavuus on tulos tehokkaasta johtamisesta näillä eri osa-alueilla. Tarjoamalla nämä suositukset raportti ohjaa käyttäjää kohti täydellisempää diagnoosia Pizzeria Miranin toiminnallisista vahvuuksista ja heikkouksista, jotka ovat kriittisiä pitkän aikavälin taloudellisen menestyksen ajureita. Asiantuntijatason raportti ylittää pelkän välittömän kysymyksen vastaamisen. Se tarjoaa strategisen etenemissuunnitelman syvempään tutkimukseen tunnistaen, että todellinen liiketoiminnan ymmärtäminen edellyttää taloudellisen suorituskyvyn integroimista toiminnallisiin realiteetteihin, markkinadynamiikkaan ja asiakassuhteisiin. Tämä varmistaa, että käyttäjä saa kattavan kuvan, ei vain kapeaa taloudellista tilannekuvaa.

miranpizzakebab.fi
Miran Pizza Kebab - Nyt kotiinkuljetus 0.00€ Tilaa tai nouda ruoat kotiin
Avautuu uudessa ikkunassa
foodora.fi
Pizza Express - Hakunila Vantaa - menu, hinnasto | foodora.fi
Avautuu uudessa ikkunassa
finder.fi
Gharib Group - yritystiedot, taloustiedot - Finder
Avautuu uudessa ikkunassa
miranpizzakebab.fi
Tietosuojaseloste : Miran Pizza Kebab, Nyt kotiinkuljetus 0.00€ Tilaa tai nouda ruoat kotiin
Avautuu uudessa ikkunassa
avecmedia.fi
Ravintolaruuan suosio Suomessa on korkealla, mutta kustannusten nousu ajaa yrityksiä ahtaalle - Avecmedia.fi
Avautuu uudessa ikkunassa
mara.fi
MaRan jäsenkysely: Matkailu- ja ravintola-alan näkymät synkkenevät edelleen – kustannuskehitys kaataa ravintoloita
Avautuu uudessa ikkunassa
asiakastieto.fi
Pizzeria Alanya Oy - Taloustiedot | Suomen Asiakastieto Oy
Avautuu uudessa ikkunassa
viisitahtea.com
Suuret ravintolakonsernit tekevät tulosta – muu toimiala taistelee kannattavuuden rajoilla
Avautuu uudessa ikkunassa
mtvuutiset.fi
Osa nepalilaisravintoloista taloudellisesti kultakaivoksia, liikevoittoprosentti jopa 20 – "Eivät sellaiset kyllä tyypillisiä ole" | MTV Uutiset
Avautuu uudessa ikkunassa
parempityoelamahanke.fi
Menestysresepti – työn sujuvoittaminen, tuottavuus ja työhyvinvointi ravintola-alalla
Avautuu uudessa ikkunassa
theseus.fi
Kannattava liiketoiminta ravintola-alalla - Theseus
Avautuu uudessa ikkunassa
asiakastieto.fi
Renas - Rekisteritiedot | Suomen Asiakastieto Oy
Avautuu uudessa ikkunassa
eat.fi
Miran Kebab Pizzeria, Vantaa: Reviews | Eat.fi
Avautuu uudessa ikkunassa
eat.fi
Miran Kebab Pizzeria, Vantaa: Arvostelut | Eat.fi
Avautuu uudessa ikkunassa
foodora.fi
Miran Pizza Kebab Vantaa - menu, hinnasto | foodora.fi
Avautuu uudessa ikkunassa
wolt.com
Miran Pizza Kebab | Wolt | Kotiinkuljetus | Vantaa
Avautuu uudessa ikkunassa



<script async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?client=ca-pub-4228858246410736"

     crossorigin="anonymous"></script>







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pizzeria Miran (Renas Tmi) Hakunilan kannattavuuden arviointi

Pizzeria Miran (Renas Tmi) Hakunilan kannattavuuden arviointi Tiivistelmä Tämä raportti tarjoaa kattavan arvion Pizzeria Miran (Renas Tmi) k...